085-4014642

Voor een professionele mondverzorging   

Gezond eten en een gezond gebit

Een gezond gebit krijg je vooral door goed je tanden te poetsen, twee keer per jaar naar de tandarts te gaan en interdentaal te reinigen (dus: tussen je tanden schoonmaken met ragers, flosdraad of stokers). Maar ook de dingen die je eet hebben invloed op de gezondheid van je gebit. Zo is wijn drinken niet zo goed voor je tanden, maar thee bijvoorbeeld wel. Ook het aantal momenten waarop je eet en de dingen die je drinkt beïnvloeden de gezondheid van je tanden. Maar hoe zit dit dan precies? Wat kun je het beste wel en niet eten als je je gebit gezond wilt houden?

Zeven keer per dag

De allerbelangrijkste tip: beperk het aantal eetmomenten. Nadat je iets hebt gegeten, moeten je tanden de kans krijgen om even bij te komen. Dat gaat via je speeksel. Dit herstelt namelijk de hele dag door je glazuur , zodat je gebit in goede conditie blijft. Je speeksel zorgt er op die manier de hele dag voor dat je tanden beschermd blijven. Maar als je eet, verbruik je heel veel speeksel. Het duurt dus even tot er weer genoeg is om je tanden te herstellen. Je moet dus even wachten totdat alles weer klaar is voor de volgende keer dat je iets eet. Als je tussendoor dan weer gaat eten, zijn je tanden daar nog niet op berekend. Het is dus verstandig om niet vaker dan zeven keer per dag iets te eten. In dat geval is de kans op gaatjes heel klein.

Vooral tussendoortjes hebben trouwens veel impact op je tanden. Minder tussendoortjes eten is dus alvast een goede eerste stap. Tussendoortjes bevatten namelijk veel suikers en zetmeel, en deze hebben een slechte invloed op je tanden. De bacteriën in je mond zetten deze stofjes namelijk om in zuur, en dat zuur tast vervolgens je tandglazuur aan. En jammer genoeg zitten suikers bijna overal in. Zoals je zou verwachten bevatten veel frisdranken, snoepjes en koekjes suikers. Maar ook in fruit en groente zitten suikers. Je kunt dus eigenlijk niet voorkomen dat je suikers binnenkrijgt. Wel is het goed om te proberen niet teveel suikers binnen te krijgen. De beste manier om dat te doen, is dingen met heel veel suikers erin – zoals bijvoorbeeld koekjes – met mate tot je te nemen. Zetmeel zit in peulvruchten, aardappels en pasta. Ook hiervoor geldt: niet al teveel. Maar geef je gebit vooral de kans om te herstellen. Dat is veel belangrijker dan wat je precies wel en niet eet.

Verder het handig om frisdrank, vruchtensap, yoghurt, vruchtensap en wijn niet al te enthousiast te drinken. Deze dranken bevatten namelijk de lastige combinatie van zowel suikers áls zetmeel. Dat is een heleboel zuur. Al dit zuur veroorzaakt een langzaam slijtproces aan je tanden, dat tanderosie heet. Op de lange termijn kunnen de zuren dan zelfs je glazuur oplossen. Niet teveel zure dranken is dus een goed plan. Dan is de beste tip om vooral met frisdrank voorzichtig te doen. Een veelgestelde vraag is of frisdrank light beter is. En ja, frisdrank light is ietsje beter. Dat komt omdat er geen suiker in zit. Maar vaak bevat light-frisdrank meer zuur, dus is en blijft het slecht voor je tanden. Dranken die wél aardig zijn voor je gebit, zijn onder andere koffie, water en thee. Maar zonder suiker natuurlijk.

Andere tips

Het gaat niet alleen om wat je eet en hoe vaak je iets eet. Er zijn ook andere dingen die de gezondheid van je gebit kunnen beïnvloeden. Zo helpt suikervrije kauwgom om je speeksel te stimuleren, en speeksel werkt neutraliserend op je gebit. Daardoor is het zuur dat toch nog aangemaakt wordt een stuk minder schadelijk. Ook heb je speciale kauwgom met xylitol, die helpt om je tanden te versterken en plak te verminderen. Dat is natuurlijk al helemaal goed voor je tanden.

Daarnaast kun je nadenken over het moment waarop je je tanden poetst. Als je wacht tot een uurtje na het eten, is dat een stuk beter dan direct je tanden te poetsen. Want zoals gezegd: eten maakt je glazuur eventjes wat kwetsbaarder en het duurt een tijdje voordat het zich heeft hersteld. Als je na het eten van een sinaasappel direct je tanden gaat poetsen, poets je letterlijk je glazuur eraf. Niet zo'n heel prettig idee. Het is dus beter om steeds even te wachten.

Een punt waar veel discussie over is, is of je dan het beste voor of na het eten kunt poetsen. Het simpele antwoord is dat dit in de meeste gevallen niets uitmaakt. Behalve dan als je heel veel suikers eet. In dat geval kun je beter een uurtje na het eten poetsen.

Gezond eten en een gezond gebit

Je gebit gezond houden doe je vooral door goed op je mondhygiëne te letten. Dus: twee keer per dag tandenpoetsen met een fluoridetandpasta, iets doen met interdentale reiniging en eens in het halfjaar naar de tandarts. Maar ook door een klein beetje op je eten te letten kun je al iets goeds doen voor je gebit. Het mooie is dat dingen die goed zijn voor je gebit, over het algemeen ook goed zijn voor je algemene gezondheid. Met een gezonde voeding werk je dus aan een helemaal gezond lichaam... en ook aan een gezond gebit.

Een gedachte over “Gezond eten en een gezond gebit”

  • Tandarts Amsterdam
    Tandarts Amsterdam 6 april 2017 om 17:04

    Hoi Anneloes, leuk artikel heb je geschreven over een gezond gebit! Het advies van twee maal per dag te poetsen en twee keer per jaar de tandarts bezoeken is veel al bij de meeste bekend. Veel denken er dan al te zijn, maar het zit hem nu ook juist in het aantal eetmomenten. Fijn om te lezen dat je daar goed informatie over geeft. Succes verder.

Geef een reactie