085-4014642

Voor een professionele mondverzorging   

Poetsen met peuters

Kinderen hebben een gezonde mond nodig om mee te leren praten, eten en.... lachen! Toch blijkt uit onderzoek dat het merendeel van de kinderen minder dan één minuut per dag besteedt aan tandenpoetsen. Dat is ronduit zonde, aldus Oral-B. Het bedrijf heeft onlangs nieuwe tandenborstels en tandpasta gelanceerd met daarop ontwerpjes uit de animatiefilm Frozen. Bekende karakters als Elsa, Anna en Olaf zijn vanaf nu dus te bewonderen op de zijkant van elektrische kindertandenborstels. Via de bijbehorende app vertellen deze figuren de kinderen hoe leuk tandenpoetsen wel nie tis. De tijd wordt bijgehouden, terwijl de virtuele Elsa er intussen alles aan doet om de kinderen te vermaken met muziekjes, spelletjes en liedjes.

Effectief, zo bleek uit een tweede onderzoek. Negen van de tien kinderen poetst namelijk langer als ze gebruikmaken van deze app. Maar voor Oral-B was het nog niet genoeg: actrice Kristen Bell (van Forgetting Sarah Marshall) nam een filmpje op voor het bedrijf, waarin ze ouders het belang van twee minuten poetsen uitlegt. Via een twittercampagne worden die ouders vervolgens uitgedaagd om hun eigen creatieve oplossingen te delen. Volgens Bell zou tandenpoetsen een moment moeten worden waarop kinderen en ouders samen zijn in deze drukke tijden.

Je zou je kunnen afvragen of dat hele twee-minuten-poetsen nu niet een beetje wordt overdreven, maar Oral-B is hier beslist niet de eerste mee. Philips lanceerde in november vorig jaar nog de Brush Buster App, waarin kinderen een soort videogame kunnen spelen. Elke poetsbeurt redden ze een tand, zodat ze kunnen sparen voor beloningen die ouders aan het systeem kunnen toevoegen. Eerder organiseerde Philips de Gekke Bekken Club, een platform met tips voor ouders, moppen over tanden, spreekbeurtinformatie en nog veel meer.

Al die grote bedrijven doen al met al erg veel moeite om kinderen aan het poetsen te krijgen. Het lijkt erop dat hun moeite wordt beloond met een grotere aandacht van kinderen, die er nu wél in slagen om de twee minuten te halen. Voor hun mondgezondheid maakt dat beslist uit, maar is het wel nodig om daar dure tandenborstels, moeilijke apps en actrices voor in te zetten?

Je zou je dus kunnen afvragen of het niet veel simpeler kan. Gewoon een leuk muziekje opzetten, een dansje doen, een liedje zingen of een verhaaltje vertellen zou toch ook moeten werken? Daarnaast, als je zélf aan het tandenpoetsen bent, is er een grote kans dat kinderen je voorbeeld zullen volgen. Ook het gebruik van een elektrische tandenborstel helpt: vaak vinden kinderen die veel spannender en leuker dan een normale tandenborstel. Een andere optie zou kunnen zijn om een stickerkaart te ontwikkelen, waarmee een kind na een paar maanden een 'poetsdiploma' kan halen. Dit soort stimulerende methoden werken misschien nog beter dan de hele campagnes van Oral-B en consorten.

Daarnaast, veel van de 'oude' dingen werken ook nog prima. Dat nieuwe Frozen-ontwerp is leuk, maar kinderen worden ook nog altijd razend enthousiast van dingen als Cars, Mickey Mouse of Princess. Misschien is het zelfs nog beter om als ouder gewoon lekker creatief te zijn en intussen te zorgen dat je kind met een goede kindertandpasta poetst, zodat het resultaat gaat tellen en niet de scorepunten in de één of andere app. Oral-B en Philips bedoelen het ongetwijfeld goed, maar om een kind een mooi gebit te geven heb je alleen je eigen fantasie nodig én de juiste tandenborstel en tandpasta.

Geef een reactie